مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20640 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

شرايط آمرزش گناهان چيست؟
آمرزش گناهان انسان، معيارهاي گوناگوني دارد و ممكن است هر كسي را خداوند به علتي و كاري كه به نظر كوچك ميآيد ببخشد؛ ولي منشا و عامل اصلي آمرزش گنهكار توبه است. خداوند، داراي مغفرت و رحمت واسعه است. لذا هر كس به درگاه او توبه كند، گناهش را ميآمرزد و بديهاي او را جبران ميكند.
در اين زمينه به آيات ذيل مراجعه فرماييد: سوره الزمر، آيه 53 ؛ آل عمران، آيه 135 ؛ نساء، آيه 48 و 116 ؛ نخل، آيه 61
احساس خجلت شرمندگي در برابر خداوند نسبت به پيشينه هاي سوء خود از بهترين حالات روحي و معنوي و زمينه ساز توبه و جلب رحمت و عنايت پروردگار است. البته ضمن آن كه انسان همواره بايد از گذشتههاي سوءنگران و نسبت به آينده خود نيز بيمناك باشد در عين حال اين خوف و اندوه هرگز نبايد به گونهاي باشد كه انسان را مايوس و نااميد سازد. چه اين خود گناهي كبيره و دامي ابليسي است. خداوند منان رحمتي بي پايان دارد و از همه بندگان گنهكار خود دعوت نموده است كه به او التجا نموده و به سوي رحمت بيكرانش دست نياز بگشايند و وعده داده است كه اگر توبه نموده و دست از زشتيها بشويند همه گناهان را خواهد بخشيد و آنان را مشمول لطف و كرم بي منتهاي خود خواهد كرد. از امام باقر(ع) روايت است: ليس من عبد مومن الا و في قلبه نوران نور خيفه و نور رجا لو وزن هذا لم يزد علي هذا ولو وزن هذا لم يزد علي هذا (وسائل، ج2، ص 488) هيچ بنده مومني نيست جز آنكه در ضميرش دو نور تابان است: نور خوف نسبت به كردههاي پيشين و فرجام پسين و نور اميد به فضل و رحمت پروردگار. انسان كه اگر هر يك با ديگري سنجيده شود هيچ يك فزوني نخواهد يافت. بنابراين بايد با حفظ حالت التجا و تضرع دائمي در برابر خداوند اميد و رجا به عنايات واسعه خداي رحمان و بنده نواز را نيز در دل بالا بريد و رجا را همسان در دل جاي دهيد. زيرا غلبه خوف موجب ياءس و غلبه رجا موجب جرئت بر گناه است ولي تساوي آن دو بهترين عامل بازدارنده از گناه وتشويق كننده به توبه و انجام عمل صالح ميباشد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.